سندرم روده تحريک‌ پذير

سندرم روده تحريک‌ پذير (IBS) مشکل معمولي است که بر روده بزرگ تأثير مي‌گذارد و بيشتر درد در ناحيه شکم، دل درد، دل ‌پيچه، افزايش گاز روده، نفخ، اسهال و يبوست را به همراه دارد. اين بيماري مشکلي معمول است که بايد در مدت طولاني مديريت شود.

سندرم روده تحريک‌ پذير خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مقعد (سرطان کولورکتال) را افزايش نمي‌دهد تنها شمار اندکي از بيماران مبتلا به اين عارضه از علائم و نشانه‌هاي شديد رنج مي‌برند. برخي بيماران مي‌توانند علائم را به خوبي با مديريت رژيم غذايي، سبک زندگي و استرس و فشار رواني تحت کنترل درآورند، باقي بيماران به دارو و مشاوره نياز دارند.

علائم

علائم و نشانه هاي IBS متفاوت است اما معمولاً به مدت طولاني وجود دارد. رايج ترين آنها عبارتند از:

 

درد شکم ، گرفتگي يا نفخ که مربوط به دفع مدفوع است

تغيير در ظاهر حرکات روده

تغيير در دفعات دفع مدفوع

علائم ديگري که اغلب مرتبط هستند شامل نفخ ، افزايش گاز يا مخاط در مدفوع است.

 

زمان مراجعه به پزشک

در صورت تغيير مداوم در عادات روده يا ساير علائم يا علائم IBS ، به پزشک خود مراجعه کنيد. آنها ممکن است وضعيت جدي تري مانند سرطان روده بزرگ را نشان دهند. علائم و نشانه هاي جدي تر عبارتند از:

 

کاهش وزن

اسهال در شب

خونريزي از رکتوم

نارسايي کمبود آهن

استفراغ بدون دليل

مشکل در بلع

درد مداومي که با عبور گاز يا دفع از بين نمي رود

 

کارآگاه تغذيه خودتان باشيد

بدن خود را بشناسيد. مصرف غذا و علائم خود را به مدت يک هفته ثبت کنيد. زمان و مقدار خوردن و نوشيدن را ثبت کنيد. در عين حال ، علائم گوارشي خود را ثبت کنيد. با توجه به شروع ، واکنش و شدت علائم ، مي توانيد غذاي "محرک" را که ممکن است با روده شما مهربان نباشد ، تشخيص دهيد.

 

غذا و IBS

هرکسي به غذاها واکنش متفاوتي نشان مي دهد. غذايي که باعث حمله IBS در شما مي شود ممکن است براي شخص ديگري مشکلي نداشته باشد. تشخيص اينکه چه چيزي براي خوردن براي شما "بي خطر" است و از چه چيزي بايد اجتناب کنيد ، اغلب مورد آزمايش و خطا است.

 

 

رژيم غذايي IBS: 

انبار و يخچال خود را با غذاهايي که براي سيستم شما ملايم است پر کنيد. شما مي توانيد از اين غذاهاي اساسي براي ايجاد غذاها و ميان وعده هاي رضايت بخش و سالم بدون ايجاد ناراحتي معده استفاده کنيد:

 

طيور و ماهي: غذاهاي پرچرب ، از جمله گوشت قرمز ، روده را بيش از حد تحريک مي کنند. در عوض ، مرغ ، بوقلمون يا ماهي را انتخاب کنيد.

سبزيجات پخته: هضم سبزيجات پخته شده آسان تر از سبزيجات خام است. با اين حال ، ممکن است باز هم بخواهيد از گل کلم ، کلم بروکلي ، کلم و جوانه بروکسل اجتناب کنيد ، که حتي در صورت پخته شدن باعث ايجاد نفخ و گاز مي شود.

غلات خاص: بلغور جو دوسر بدون گلوتن و برنج قهوه اي معمولاً مورد استقبال افراد مبتلا به IBS قرار مي گيرند و فيبر محلول را فراهم مي کنند که به تنظيم حرکات روده کمک مي کند.

ماست کم چرب: برخي از افراد مبتلا به IBS بعد از خوردن غذاهاي لبني علائم بدتري دارند. اما اگر به لاکتوز موجود در لبنيات حساسيت نداريد ، ماست کم چرب سير کننده است و حاوي پروبيوتيک است. تحقيقات اوليه نشان مي دهد که اين باکتري هاي خوب حتي ممکن است به کاهش علائم IBS کمک کنند.

سفيده تخم مرغ: تخم مرغ منبع عالي پروتئين است و معمولاً حملات IBS را تحريک نمي کند. اگر چربي براي شما محرک است ، فقط از سفيده تخم مرغ استفاده کنيد.

 

غذاهايي که بايد از آنها اجتناب کرد

اين غذاها معمولاً مجموعه اي از علائم را براي افراد مبتلا به سندرم روده تحريک پذير ايجاد مي کنند:

 

محصولات داراي فيبر بالا ، که در غلات ، غلات ، ماکاروني و غذاهاي فرآوري شده يافت مي شوند

غذاهاي گازسوز مانند لوبيا ، عدس ، نوشابه هاي گازدار و سبزيجات چليپايي مانند گل کلم

گلوتن ، پروتئيني است که در گندم ، جو ، چاودار و بسياري از غذاهاي فرآوري شده يافت مي شود

غذاهاي سرخ شده ، که اغلب باعث ايجاد گاز معده و نفخ مي شوند ، به ويژه در افرادي که ريفلاکس دارند

قهوه ، که فعاليت روده را در برخي از افرادي که علائم رفلاکس دارند تحريک مي کند

غذاهاي تند ، که مي توانند علائم IBS را براي برخي از افرادي که با رفلاکس مشکل دارند ، تشديد کنند

 

چگونه سندرم روده تحريک پذير را آرام مي کنيد؟

سعي کنيد:

با فيبر آزمايش کنيد. فيبر به کاهش يبوست کمک مي کند ، اما مي تواند گاز و گرفتگي را بدتر کند. ...

از غذاهاي مشکل دار پرهيز کنيد. غذاهايي که باعث ايجاد علائم شما مي شوند را حذف کنيد.

در زمان هاي منظم غذا بخوريد. وعده هاي غذايي را حذف نکنيد و سعي کنيد هر روز تقريباً در يک ساعت غذا بخوريد تا به تنظيم عملکرد روده کمک کنيد. ...

به طور منظم تمرين کن.

 

علائم سندرم روده تحريک پذير چيست؟

 

  • درد يا گرفتگي شکم ، معمولاً در نيمه تحتاني شکم.
  • نفخ
  • حرکات روده سخت تر يا سست تر از حالت معمول است.
  • اسهال ، يبوست يا متناوب بين اين دو.
  • گاز اضافي
  • مخاط در مدفوع شما (ممکن است سفيد به نظر برسد).

 

آيا نوشيدن آب به IBS کمک مي کند؟

مصرف آب ممکن است با بهبود IBS از طريق تأثير بر عملکرد دستگاه گوارش همراه باشد. مصرف آب ممکن است يبوست را در بيماران مبتلا به IBS-C بهبود بخشد. علاوه بر اين ، نوشيدن آب يک پيشنهاد رايج براي بيماران مبتلا به IBS-D براي جلوگيري از کم آبي ناشي از اسهال است.

 

آيا موز براي IBS مفيد است؟

موزهاي نارس FODMAPS کمي دارند و بنابراين براي افراد مبتلا به IBS انتخاب بهتري است - اگرچه آنها به اندازه موز رسيده شيرين يا نرم نيستند. با اين حال ، با رسيدن موز ، آنها نوعي FODMAP به نام oligofructans را جمع مي کنند. بنابراين ، موز رسيده يک غذاي FODMAP بالا محسوب مي شود

 

آيا IBS به خودي خود از بين مي رود؟

از آنجا که IBS يک بيماري مزمن است ، ممکن است به طور کامل از بين نرود. با اين حال ، تغييرات دارويي و شيوه زندگي مي تواند به شما در مديريت بيماري و کاهش تعداد حملات کمک کند.

 

آيا مي توان با IBS وزن اضافه کرد؟

IBS مي تواند منجر به کاهش يا افزايش وزن در برخي افراد شود. برخي از افراد ممکن است گرفتگي و درد شکمي را تجربه کنند که ممکن است باعث شود کالري کمتري نسبت به حالت عادي بخورند. برخي ديگر ممکن است به غذاهاي خاصي پايبند باشند که بيشتر از مقدار مورد نياز کالري دارند

 

منبع:

https://drdarman.ir/%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%DA%A9%E2%80%8C-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1/