تعریف هموروئید ترومبوزه ( هموروئید خارجی )

هموروئید خارجی یکی دیگر از بیماری های مقعدی می باشد که امروزه بسیار شایع شده است، همانگونه که در مورد هموروئید معمولی می دانیم که در سنین متوسط رو به بالا بوجود می آید. علاوه بر بیماری هموروئید داخلی یک نوع بیماری دیگر به نام هموروئید ترومبوزه وجود دارد، همانطور که از اسمش پیداست این بیماری در قسمت خارج از مقعد می باشد.
همانگونه که هموروئید معمولی توضیح داده شد، شروع آن از قسمت داخلی مقعد یا رکتوم می باشد که رگ های بالشتیک نقش بالشتک را دارند و هموروئید داخلی هستند، آنها به تدریج اندازه شان بزرگ شده و مشکل زا می شوند اما در اینجا در داخل هیچ اتفاقی نیافتاده و در بیرون مقعد، در اطراف مقعد و در قسمت پوستی این اتفاق می افتد.


علل هموروئید ترومبوزه

ترومبوزه به معنای لخته می باشد، معمولاً فرد به دلیل فعالیت های سنگین و شدید، برداشتن یک جسم سنگین، یا یک فشار یا یک استرس روحی دچار این بیماری می شود. در کتاب های درسی جراحی به ندرت از این موضوع یاد شده ولی در تجربه کاری بسیار شایع می باشد و وقتی از مریض پرسیده می شود، مشاهده می گردد طی یک روز تا یک هفته قبل از شروع این بیماری، افراد یک استرس سنگین را پشت سر گذاشته اند.
 
علایم هموروئید خارجی

شدت علایم بستگی به اندازه هموروئید دارد و معمولا بواسیر خارجی دارای علایم زیر می باشد
خارشدرد مقعدوجود یک توده دردناک در لبه مقعد ( معمولا بصورت ناگهانی بوجود می آید)حتما در بررسی بیمار بایستی به مسایلی مثل آبسه یا دمل مقعدی و فیشر یا شقاق توجه نمود.
 
شروع هموروئید خارجی یا ترومبوزه

شروع این بیماری به این گونه است که بیمار شب به راحتی خوابیده و صبح یا نیمه شب با احساس درد و تورم در اطراف ناحیه مقعد از خواب بیدار می شود و وقتی به آن ناحیه دست می زند متوجه برجستگی در ناحیه لبه ی بیرونی مقعد می شود که در واقع به دلیل پاره شدن ورید های قسمت بیرونی مقعد، خونریزی در آن منطقه ایجاد می شود و به دلیل بافت سفت اطراف آن، خونریزی محدود شونده است، هر چند که می تواند از یک گندم تا یک گردو بزرگ شود ولی محدود شونده است، ولی بافت شریانی وریدی فشار خاص خودش را دارد همان فشار خون معمولی که سعی می کند توسعه دهد ولی از آن طرف بافت پوست و بافت پیوندی اطراف آن مانع می شود و تضاد بین این 2 باعث یک درد نبض دار شده که تحملش بسیار برای بیمار سخت می باشد.

هموروئید ترومبوزه در تمام سنین اتفاق می افتد، مخصوصاً در سنین جوانی و پرکاری، در این سنین هم فعالیت، هم استرس و هم زور زدن های بیشتری دارند. مریض همانگونه که گفتیم با یک درد ناگهانی و یک توده در ناحیه اطراف مقعد مراجعه کرده که در معاینه کاملاً مشخص می باشد و مریض مانع از لمس کردن توده توسط پزشک می شود چون درد زیادی دارد.


روش‌های درمان سریع و قطعی بواسیر خارجی

برای درمان سریع و خلاص شدن از این بیماری باید طبق تشخیص پزشک یکی از روش‌های درمانی انجام شود. بعد از بررسی میزان پیشرفت بیماری و نوع و درجه آن توسط دکتر هموروئید معمولا یکی از روش‌های زیر برای برطرف کردن این عارضه پیشنهاد می‌شود:


لیزر

یکی از روش‌های قطعی برای درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی، استفاده از لیزر است. این روش که در زمانی کوتاه و در کلینیک انجام می شود، بسیار رضایت بخش بوده و عوارض عمل سنتی را به دنبال ندارد. همچنین در روش درمان هموروئید با لیزر بیمار درد و خونریزی را احساس نخواهد کرد و نیازی به بیهوشی و بستری در کلینیک نیست. با مشاهده فیلم لیزر بواسیر می‌توانید با نحوه انجام این روش آشنا شوید.


رابربند

یکی دیگر از روش‌های درمان این عارضه، قطع جریان خونرسانی به زائده هموروئید است که به آن رابربند گفته می‌شود. در این روش یک حلقه لاستیکی به دور هموروئید انداخته می‌شود و بعد از گذشت حدوداٌ یک هفته زائده بواسیری سیاه شده و می‌افتد که معمولا همراه با درد زیادی است. البته از رابربند نمی‌توان به عنوان درمان قطعی بواسیر خارجی استفاده کرد.


اسکلروتراپی

یکی از روش‌های قدیمی برای درمان سریع بواسیر یا هموروئید است که باعث کاهش سریع التهاب این بیماری می‌شود. اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده مخصوص در رگ‌های خونی بواسیر است که منجر به کوچک شدن و بهبود تورم آنها می شود. این روش بصورت سرپایی انجام می شود و انجام آن درد و ناراحتی به دنبال ندارد.